14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Domáce
  2. my ženy
  3. Vitamínové doplnky nechránia pred rakovinou kože. Jedzte najmä oranžové potraviny

Vitamínové doplnky nechránia pred rakovinou kože. Jedzte najmä oranžové potraviny

Galisova_Zuzana
zamena pedant_markiza_sk_bez_loga.mp4

Betakarotén nájdete aj v našom veľmi obľúbenom ovocí.

Výrobcovia vitamínov a doplnkov stravy nebudú mať z tohto článku veľkú radosť. Vedci z prestížnej Brownovej univerzity totiž tvrdia, že takéto výrobky sú k ničomu. Opakovane sa preukázalo, že vyváženú pestrú stravu nemôžete nahradiť tabletkami.

V prípade betakaroténu, z ktorého si telo „vyrába" vitamín A, to platí dvojnásobne. Ak toto farbivo prijímate v strave, znižujete tak riziko rakoviny kože. Naopak, ak ho jete ako prevenciu v tabletkách, vôbec vás neochránia.

Je to prvá štúdia o účinkoch vitamínu A, ktorá sledovala 123 570 mužov a žien až 26 rokov. Vedci v nej porovnávali tiež užívanie vitamínových doplnkov kontra prírodne viazané vitamíny v potravinách. Výsledky štúdie sú prehra pre výrobcov tabliet. Ľudia, ktorí si kupujú ich výrobky, vyhadzujú peniaze a nie sú chránení pred rakovinou. Prevenciou ochorenia sú totiž len vitamíny viazané v potravinách.


O tom, že vitamín A a látky, z ktorých vzniká farbivo karotény, sú veľmi silným antioxidantom, niet pochýb. Lenže nie je vitamín ako vitamín. Ten, ktorý je viazaný v potravinách, je účinný a chráni bunky pred poškodením a starnutím.

TIP: Kedy máte jesť "slnečný" vitamín? Odborník radí iba jeden čas za deň

Naopak, umelý nemá rovnaké účinky. Zo štúdie vedcov z Brownovej univerzity tiež vyplynulo, že nadmerný príjem vitamínu A zvyšuje riziko rednutia kostí a zlomeniny krčku.

Kde nájdeme dostatok betakaroténu?

Prirodzene sa vyskytuje v zelenine a ovocí, ktorú by ste mali konzumovať v dostatočnom množstve. A to predovšetkým zeleninu a ovocie zelenej, žltej či oranžovej farby.

Nájsť betakarotén môžete aj v niektorých orechoch a bylinkách, väčšie množstvo obsahujú napríklad pistácie, petržlen či bazalka. Zo zeleniny vedie mrkva, sladké zemiaky, špenát a kel.

Bohaté na betakarotén je aj exotické ovocie. Odporúčanú dennú dávku vám ale pomôžu doplniť veľmi obľúbené marhule, píše bety.cz.

A na záver máme pre vás jednu dobrú radu: Vitamín A je rozpustný v tukoch. Najideálnejšie preto je, ak si napr. nastrúhanú mrkvu pokvapkáte olejom alebo ju zmiešate s jogurtom či kyslou smotanou. Pozor, nemôžete tu dbať na líniu, musia mať vysoký obsah tuku.

O účinkoch betakaroténu na archívnom videu z Telerána hovorí lekár Igor Bukovský.



Súvisiace články


Domáce


Dôležité témy


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta