14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Domáce
  2. my ženy
  3. Odborníci varujú. S umelými sladidlami to nepreháňajte, môžu škodiť žalúdku

Odborníci varujú. S umelými sladidlami to nepreháňajte, môžu škodiť žalúdku

LM
Ilustračný záber.

Hoci sa môžu zdať ako zdravšia náhrada, aj umelé sladidlá môžu byť nebezpečné rovnako ako biely cukor.

Siahajú po nich tisícky ľudí v domnení, že sú zdravšou náhradou bieleho cukru, no zdá sa, že aj prírodné či umelé náhradné sladidlá môžu mať nepriaznivé účinky na ľudský organizmus, najmä ak dochádza k ich nevhodnému dávkovaniu. Tvrdí to najnovšia štúdia, podľa ktorej ich užívanie spôsobuje narúšanie črevných baktérií, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu napríklad v posilňovaní imunitného systému, píše Daily Mail.

Reč nie je o umelých sladidlách ako sukralóza, aspartám, sacharín, xylitol či erytritol. Vedci však varujú, že problémom by mohla byť aj stévia, ktorá je prírodnou alternatívou cukru.


V Európskej únii je jej predaj schválený od roku 2011 a je až dvestokrát sladšia ako cukor, preto je potrebné dbať na jej dávkovanie. Odporúča sa konzumovať maximálne 4 mg na kilogram telesnej hmotnosti denne. Neobsahuje žiadne kalórie a rovnako, ako iné umelé sladidlá, ani stévia nezvyšuje hladinu cukru v krvi, pretože má glykemický index 0.

Problémom je, že pretože ide v podstate o rastlinu, a tak ju mnohí považujú za zdravšiu voľbu než iné umelé sladidlá a siahajú po nej častejšie, než by mali.

V prvom rade je nebezpečné najmä to, že sladidlá s nízkym obsahom kalórii iba „oklamú“ mozog a zvýšia tak chuť do jedla. Mozog si totiž myslí, že telo spracováva cukor, avšak v skutočnosti nedostáva energiu, ktorú očakáva, takže v konečnom dôsledku človek stále cíti potrebu jesť.

Nebezpečenstvo nadmerného užívania stévie však spočíva aj v tom, že črevnú mikroflóru podľa vedcov narúša tým, že ovplyvňuje „dobré“ baktérie. Tie sú dôležité nielen pre fungovanie nášho tráviaceho systému, ale aj pre imunitu a prevenciu pred chorobami.


Vedci z Ben-Gurionovej univerzity v Izraeli študovali dve jej formy – stéviu v bylinnom doplnku a čistenom extrakte. Zaujímalo ich, ako rôzne formy sladidla ovplyvňujú vzájomný spôsob komunikácie baktérií v čreve, čo je dôležité pre reguláciu mikróbov.

Tím zistil, že bylinkový doplnok stévie mal inhibičný účinok na bakteriálnu komunikáciu, zatiaľ čo vyčistený extrakt zo stévie preukázal molekulárnu interakciu a možné prerušenie niektorých foriem bakteriálnej komunikácie. To naznačuje, že aj stévia môže prispievať k nerovnováhe v čreve a ľuďom, ktorí ju užívajú v nadmerných množstvách, môže spôsobovať bolesti žalúdka a nadúvanie.


Vedci upozorňujú, že ide o jedny z prvých štúdií a na úplné potvrdenie zistení je nutné vykonať ďalšie. Napriek tomu sa však zhodujú v názore, že stévia je aj naďalej lepším sladidlom ako bežný biely cukor. Dôležité je dodržiavať správne dávkovanie.



Súvisiace články


Domáce


Dôležité témy


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta