Nová štúdia: Biely chlieb je pre niektorých ľudí zdravší ako celozrnný

Skutočne existuje rozdiel v tom, ako biely a tmavý chlieb ovplyvňuje náš organizmus? Pozreli sa na to v novej štúdii.
V poslednom období je biely chlieb označovaný za potravinové zlo, ktoré má nízku nutričnú hodnotu a najmä pre obsah lepku. Skutočne existuje rozdiel v tom, ako biely a tmavý chlieb ovplyvňuje náš organizmus? Pozreli sa na to v novej štúdii.
Tú uskutočnili výskumníci z izraelského Weizmannovho inštitútu vedy, ktorí sledovali črevné baktérie a hladiny tukov, cholesterolu, glukózy a základných minerálov ako je vápnik a železo u 20 zdravých ľudí. Píše Independent.co.uk.
Polovica účastníkov konzumovala priemerné množstvo čerstvého celozrnného chleba jeden týždeň. Druhá polovica zase balený biely chlieb. "Počiatočným zistením, a to bolo v rozpore s našimi očakávaniami, bolo, že neexistovali žiadne klinicky významné rozdiely medzi účinkami týchto dvoch druhov chleba na niektoré z parametrov, ktoré sme merali," uviedol hlavný autor štúdie profesor Eran Elinav.
"Pozreli sme sa na niekoľko markerov a nebol tam žiadny merateľný rozdiel v účinku, ktorý tento druh diétnej intervencie mal," dodal.
Predaj bieleho chleba sa od roku 1974 znížil o 75 percent a nákup celozrnného chleba, ktorý sa vníma ako zdravšia alternatíva, zase stúpol o 85 percent.
Účastníci štúdie publikovanej v časopise Cell Metabolism, zvyčajne jedli priemerné množstvo chleba, čo predstavuje približne desať percent kalórií prijatých za celý deň.
Po týždni konzumácie bieleho alebo celozrnného chleba mali účastníci dvojtýždňovú prestávku a potom sa skupiny vymenili. Vedci tvrdia, že podobná celková reakcia na dva druhy chleba môže byť vysvetlená. Rôzni ľudia reagujú inak na rovnaké potraviny v závislosti od zmesi mikróbov v čreve.
"Zistenia v tejto štúdii sú nielen fascinujúce, ale potenciálne veľmi dôležité, pretože smerujú k novému paradigmu: rôzni ľudia reagujú inak, dokonca aj na tie isté potraviny," povedal vedúci výskumník Eran Elinav.
Odborníci ale varujú, že počet účastníkov v štúdii bol nepostačujúci a po týždni konzumácie chleba sa tieto výsledky nemôžu považovať za rozhodujúce.
"Zistenia sú jasné - žiadny účinok podľa typu chleba na viac ako 20 meraní nebol," povedala Susan Jebbová, profesorka diéty a zdravia obyvateľstva na Oxfordskej univerzite.
"Je pravdepodobné, že je to príliš malá skupina na zisťovanie potenciálnych malých rozdielov, ale faktom zostáva, že na zdravie neexistuje žiadny merateľný účinok," dodala.











