Oblačno, dážď5°C
sobota, 10.10.2026, Slavomíra
Váš tip na reportáž
  1. Ekonomika
  2. Sociálne veci
  3. Maximálna dávka v nezamestnanosti sa zvýši o 90 eur. Týka sa to však len istej skupiny ľudí

Maximálna dávka v nezamestnanosti sa zvýši o 90 eur. Týka sa to však len istej skupiny ľudí

TASR
Na snímke sú peniaze
Zdroj: Profimedia.sk

Noví žiadatelia o dávku budú dostávať maximálnu dávku vyššiu o viac ako 90 eur mesačne.

Od júla sa maximálna dávka v nezamestnanosti zvýši o viac ako 90 eur na 1553,30 eura mesačne. Týkať sa to bude tých, ktorí sa po 1. júli zaevidujú na úrade práce do evidencie uchádzačov o zamestnanie, v posledných štyroch rokoch boli poistení v nezamestnanosti najmenej 730 dní a dosahovali v tomto období mzdu nad hranicou 3048 eur mesačne.

O 282 eur mesačne sa od 1. júla 2025 zvýši aj maximálna dávka garančného poistenia, ktorú Sociálna poisťovňa (SP) vypláca zamestnancom v prípade platobnej neschopnosti zamestnávateľa, informovala vo štvrtok SP.

Maximálna výška dávky v nezamestnanosti dosiahne od 1. júla 2025 pri 31-dňovom kalendárnom mesiaci 1553,30 eura oproti súčasným 1457,50 eura a pri 30-dňovom mesiaci bude 1503,20 eura (v súčasnosti 1410,50 eura). Noví žiadatelia o dávku tak budú dostávať maximálnu dávku vyššiu o viac ako 90 eur mesačne. Poberať ju možno najviac šesť mesiacov.

​Poistencom, ktorí už dávku poberajú, sa výška dávky nemení

Nárok na dávku v nezamestnanosti majú po splnení zákonných podmienok povinne poistené osoby v nezamestnanosti, teda buď zamestnanci na základe trvalého pracovného pomeru, alebo zamestnanci/dohodári s pravidelným mesačným príjmom na základe dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej činnosti alebo dohody o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce.

Živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) nie sú povinne poistení, môžu však nárok na dávku získať, ak boli potrebné obdobie dobrovoľne poistení.

Nová hranica maximálnej výšky dávky v nezamestnanosti sa bude týkať len tých dávok, na ktoré vznikne nárok od 1. júla 2025. Poistencom, ktorí už dávku poberajú, sa výška dávky od júla nemení. V apríli 2025 vyplatila Sociálna poisťovňa 39.427 dávok v nezamestnanosti v priemernej výške 651,84 eura.

Od 1. júla sa zároveň zvýši aj maximálna výška dávky garančného poistenia, oproti súčasnosti bude vyššia o 282 eur. Na túto dávku má po splnení zákonných podmienok nárok zamestnanec, ktorý je alebo bol v pracovnoprávnom vzťahu u zamestnávateľa, ktorý sa stal platobne neschopným a neuspokojoval jeho nároky z pracovnoprávneho vzťahu.

​Zamestnávateľ je v súvislosti s nárokom na dávku garančného poistenia platobne neschopný vtedy, ak bol podaný návrh na vyhlásenie konkurzu príslušnému súdu alebo súd začal konkurzné konanie bez tohto návrhu podľa zákona o konkurze a reštrukturalizácii.

Ak platobná neschopnosť zamestnávateľa vznikne v období od 1. júla 2025 do 30. júna 2026, výška dávky garančného poistenia môže dosiahnuť maximálne sumu 4572 eur. V predchádzajúcom ročnom období (od 1. júla 2024 do 30. júna 2025) bola jej maximálna výška 4290 eur.

V apríli 2025 vyplatila Sociálna poisťovňa 365 garančných dávok v priemernej výške 3517,92 eura.

Pozrite si reportáž o historicky najnižšej nezamestnanosti: 

Páči sa vám tento obsah?

Pridajte si tnlive.markiza.io ako preferovaný zdroj na Google, aby ste videli viac obsahu ako tento.

Pridať preferovaný zdroj

Súvisiace články


Ekonomika


Dôležité témy


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

TN 60

Aktuálne

Zobraziť všetko
DomovTN 60TN LiveAktuálneRegiony