14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Zaujímavosti
  2. vegetariástvo
  3. Vegetariáni, spozornite! Vďaka bezmäsitej strave budete mať menej kvalitný život

Vegetariáni, spozornite! Vďaka bezmäsitej strave budete mať menej kvalitný život

J
Zelenina a ovocie - ilustračná snímka

Ak vynecháte mäso, hrozí vám väčšie riziko fyzických aj mentálnych chorôb, tvrdia vedci.

Kto by to bol povedal. S vegetariánstvom sa často spája filozofia zdravého životného štýlu. Nová štúdia však ukázala, že s bezmäsitou stravou je to inak, ako sme si mnohí mysleli. O prekvapivých výsledkoch výskumu píše Independent.

Štúdia prebiehala v Rakúsku

Vedci z univerzity medicíny v Grazi použili dáta z Rakúskeho prieskumu zdravia. Chceli preveriť stravovacie návyky a rozdiely v životnom štýle medzi vegetariánmi a ľuďmi, ktorí mäso jedia.

Zoradili 1320 ľudí podľa veku, pohlavia a socioekonomického statusu. Bolo medzi nimi 330 vegetariánov a 330 ľudí, ktorí síce mäso zo stravy nevyradili, ale jedli veľa ovocia a zeleniny. Zvyšných 300 priznalo, že sa stravujú normálne, no mäso jedia zriedkavo a posledných 330 pozorovaných si mäsitú stravu dopriali v hojnom počte.

Zistili, že vegetariáni všeobecne konzumovali menej alkoholu, mali menší BMI index, no ich fyzické a mentálne zdravie boli napriek tomu horšie.

Hrozia alergie, ale aj depresia

Štúdia prišla so záverom, že vegetariánska strava kvôli menšej konzumácií nasýtených tukov a cholesterolu a vďaka väčšiemu množstvu ovocia, zeleniny a celozrnných produktov, nesie so sebou vyššie riziko niektorých chorôb.

„Naša štúdia ukázala, že Rakúšania, ktorí sú na vegetariánskej diéte, sú menej zdraví (pokiaľ ide o rakovinu, alergie a mentálne poruchy) a majú menej kvalitný život. Taktiež potrebujú viac lekárskej starostlivosti," píše sa v závere.

Autori výskumu zároveň odmietli akékoľvek spojenie s propagáciou mäsitých výrobkov.

Výsledky nie sú jednoznačné

Závery výskumu však stále nie sú celkom potvrdené. Na to, aby sa dalo s istotou tvrdiť, že vegetariánstvo je dôvodom zhoršeného zdravia, bude potrebné urobiť ešte niekoľko pozorovaní.

„Zistili sme, že u vegetariánov sa viac vyskytuje astma, rakovina a mentálne choroby ako u ľudí, ktorí konzumujú mäso. Ale nemôžeme s istotou povedať, čo je dôvodom, a aký to má efekt," zdôraznila koordinátorka výskumu Nathalie Burkert.

Aká je teda súvislosť medzi bezmäsitou stravou a mnohými chorobami? Zatiaľ môžeme odpoveď iba tušiť, no na jej presné znenie si musíme počkať. Najskôr potrebujeme ešte zopár podrobnejších výskumov.



Zaujímavosti


Dôležité témy


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta