Oblačno, dážď8°C
sobota, 10.10.2026, Slavomíra
Váš tip na reportáž
  1. Domáce
  2. minimálna mzda
  3. Minimálna mzda porastie o desiatky eur!

Minimálna mzda porastie o desiatky eur!

Marcisiak_Marcel
Šička pracuje na výrobe autosedačky v odevnom závode Makyta
Zdroj: TASR

O minimálnej mzde rokovala tripartita a ešte ju musí schváliť vláda.

Minimálna mzda na Slovensku by mala v budúcom roku stúpnuť zo súčasných 405 eur na 435 eur. Keďže zástupcovia zamestnávateľov a zamestnancov sa na jej výške opäť nedohodli, sumu navrhlo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Sociálni partneri o návrhu nariadenia vlády rokovali na dnešnom mimoriadnom zasadnutí tripartity v Bratislave.

Ak zvýšenie minimálnej mzdy pre rok 2017 schváli vláda, dosiahne 52 % čistej priemernej mzdy v národnom hospodárstve. "V tomto roku je to 51 %, to znamená, o jedno percento v prípade schválenia tej výšky stúpne ten pomer k čistej priemernej mzde. V každom prípade to bude mať pozitívny vplyv aj na jednotlivcov s minimálnou mzdou, aj na rodičov, pokiaľ jeden z nich robí. Aby sa pracovať na Slovensku oplatilo, je dôležité posúvať neustále aj minimálnu mzdu," uviedol po rokovaní minister práce Ján Richter (Smer-SD).

Zamestnávatelia sa so svojím návrhom na úrovni 430 eur priblížili k odborárom presadzujúcim minimálnu mzdu vo výške 442 eur. Vychádzali z vyjadrení premiéra Roberta Fica (Smer-SD) o predpokladanom raste minimálnej mzdy až na úroveň okolo 500 eur v najbližších štyroch rokoch.

"Bol to veľkorysý návrh a mrzí nás, že sme sa nedohodli so sociálnymi partnermi. Nie je to dobrý signál do budúcna. Veríme, že priestor na ďalšiu dohodu v rámci budúcich rokov by mohol byť v stanovení iného mechanizmu alebo nájdenia valorizačného mechanizmu tak, aby sa každoročné diskusie o minimálnej mzde istým spôsobom obmedzili," zhodnotil viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR Rastislav Machunka.

"Mrzí nás to veľmi. Tento rok sme boli dosť blízko k dohode, avšak blízko sme boli hlavne preto, že zamestnávatelia sa priblížili k návrhu zo strany odborárov," zdôraznil prezident Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) Miroslav Kiraľvarga.

Konfederácia odborových zväzov (KOZ) SR súhlasila s návrhom rezortu práce s pripomienkami.

"Každé jedno zvýšenie minimálnej mzdy je pre odbory prijateľné. Aj suma 435 eur, i keď nesplnila úplne naše očakávania, keďže naše stanovisko bolo vo výške 442 eur. Aj mne je veľmi ľúto, že sme sa so zamestnávateľmi nedohodli. Tak, ako my sme mohli pristúpiť k 430, tak aj zamestnávatelia mohli pristúpiť k 442. Nespokojnosť je na oboch stranách. Nie som úplne presvedčený, že minimálna mzda nám zaručuje dôstojný život," povedal jej prezident Jozef Kollár.

Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) s návrhom minimálnej mzdy súhlasilo.

Páči sa vám tento obsah?

Pridajte si tnlive.markiza.io ako preferovaný zdroj na Google, aby ste videli viac obsahu ako tento.

Pridať preferovaný zdroj


Domáce


Dôležité témy


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

TN 60

Aktuálne

Zobraziť všetko
DomovTN 60TN LiveAktuálneRegiony