14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Zaujímavosti
  2. strava
  3. Odborníci varujú rodičov: Vegánska strava nie je najvhodnejšia pre deti! Toto sú jej dôsledky

Odborníci varujú rodičov: Vegánska strava nie je najvhodnejšia pre deti! Toto sú jej dôsledky

Habarova_Jana
Ilustračná snímka

Deti, ktoré jedia výlučne rastlinnú potravu, sú nižšie a majú slabšie kosti.

Vegánstvo je spôsob života, ktorého snahou je čo najviac vylúčiť všetky formy vykorisťovania a zabíjania zvierat pre jedlo, oblečenie a podobne. Tento pojem zaviedli v roku 1953, ale vegánsky životný štýl je populárny hlavne v 21. storočí.

Vegáni konzumujú iba rastlinnú potravu. Úplne vylučujú mäso, mlieko a mliečne výrobky, vajcia a dokonca aj med. Mnohí z nich podporujú tento trend aj u svojich detí. Nedostatok niektorých vitamínon, minerálov a enzýmov dopĺňajú umelými doplnkami výživy najčastejšie vo forme tabliet. Väčšina odborníkov varuje, že táto strava nie je najvhodnejšia pre deti a mladistvých.

Chcete si dať občas pauzu od mäsa a pomôcť aj planéte? Vyskúšajte flexitariánstvo

Podľa najnovšej britskej štúdie sú deti „vegáni“ nižšieho vzrastu. Tento spôsob života pri deťoch vedie ku kratším a slabším kostiam, píše Daily Mail. Vedci zistili, že deti vo veku od 5-10 rokov, ktoré sa stravujú výlučne vegánsky, sú v priemere o tri centimetre nižšie ako ich rovesníci. Slabšie kosti zvyšujú riziko zlomenín alebo vo vyššom veku riziko osteoporózy.

V štúdii sa tiež uvádza, že len vo Veľkej Británii sa počet vegánov zvýšil za štyri roky až štvornásobne na približne 600-tisíc vyznávačov tohto životného štýlu.

Doterajšie výskumy zdravotných dôsledkov diét na deťoch sa do značnej miery obmedzoval na hodnotenie ich výšky a váhy. Išlo hlavne o deti na vegetariánskej strave, ktoré nejedia iba mäso. Nová štúdia sa preto zamerala hlavne na vegánstvo a jeho celkové dopady na zdravie a vývoj dieťaťa.

V štúdii rozdelili sledované deti do troch skupín: vegetariáni, vegáni a všežravci. Vegáni boli v priemere o tri centimetre nižší, mali približne o šesť percent nižší obsah minerálov v kostiach a mali trikrát vyšší deficit vitamínu B-12 ako všežravci. Naopak vegáni mali nižšiu hladinu zlého cholesterolu a nižšiu hladinu telesného tuku.

Záver štúdie je jasný. Konzumácia iba rastlinnej potravy u detí nie je zárukou zdravia, ale aj všežravci by mali skôr preferovať zdravšie jedlá.



Zaujímavosti


Dôležité témy


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta