14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Zahraničné
  2. zdravie
  3. Vitamín D a krvný tlak. V kombinácii s iným doplnkom môže mať na neho prekvapivý účinok, tvrdí štúdia

Vitamín D a krvný tlak. V kombinácii s iným doplnkom môže mať na neho prekvapivý účinok, tvrdí štúdia

Ľubomíra Ivanková
Doplnky stravy. Ilustračná snímka.

Je skvelý nielen na imunitu. Vitamín D má množstvo benefitov. Vedci však teraz prišli s ďalším, ktorý môže byť revolúciou v udržiavaní zdravého krvného tlaku.

Užívanie vitamínu D v kombinácii s vápnikom môže mať na náš krvný tlak pozitívne účinky, píše Health.

Štúdia, ktorá prišla s týmto tvrdením, je založená na výskume, ktorého sa zúčastnilo 221 seniorov vo veku najmenej 65 rokov, ktorí mali navyše nadváhu.

V kombinácii s vápnikom

Účastníci boli náhodne rozdelení do dvoch skupín. Obe dostávali 1000 miligramov vápnika denne, následne aj vitamín D, jedna skupina vo vyššej a druhá v nižšej dávke.

Pôvodne sa vedci zamerali na to, ako tieto vitamíny ovplyvnia hustotu kostí a inzulínovú rezistenciu. Avšak po vykonaných meraniach po šiestich mesiacoch užívania doplnkov zistili, že u účastníkov došlo k zmenám pri krvnom tlaku, a to u oboch skupín.

„Suplementácia vitamínu D spolu s vápnikom môže znížiť krvný tlak u starších jedincov s nadváhou,“ komentovala výsledky vedúca výskumu Ghada El-Hajj Fuleihan, profesorka medicíny na univerzite v Bejrúte.

Pri meraniach si výskumníci všimli, že výsledky boli zreteľnejšie nielen u tých, ktorí mali nadváhu, ale ešte viac pri pacientoch s obezitou, teda s hodnotou indexu telesnej hmotnosti (BMI) nad 30. 

Obezita

Ľudia s obezitou majú tendenciu mať nižšie hladiny vitamínu D, povedala Fuleihan, čo by mohlo vysvetliť, prečo mali z jeho prijímania väčší úžitok.

Výskumníci dodávajú, že štúdia primárne nebola navrhnutá, aby testovala účinky týchto doplnkov na tlak, a tak je podľa nich potrebné vykonať ešte ďalšie merania a výskum rozšíriť.

Už predošlé výskumy však naznačili, že ľudia s nižšou hladinou vitamínu D majú tendenciu mať vysoký krvný tlak a zároveň sú skôr vystavení riziku srdcového infarktu či iným chorobám srdca.

Jeden z výskumov poukázal na to, že jeho nedostatok spôsobuje zmeny tkaniva, ktoré následne zvyšujú riziko kardiovaskulárnych ochodení.

V neposlednom rade vitamín D pozitívne vplýva aj na množstvo iných funkcií v našom tele. Podporuje zdravie kostí v tele a pomáha produkcii serotonínu, hormónu šťastia. Pomáha tiež kontrolovať a regulovať zápalové reakcie v tele.

Problémy so srdcom sa netýkajú len staršej generácie: 


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta