14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Zahraničné
  2. zdravie
  3. Obľúbený nápoj prekvapuje priaznivými účinkami na zdravie: Jeho pitie môže znižovať riziko demencie

Obľúbený nápoj prekvapuje priaznivými účinkami na zdravie: Jeho pitie môže znižovať riziko demencie

ninajova
zelený čaj

Japonskí vedci prišli k prekvapivému záveru - zelený čaj môže znižovať riziko demencie. Čím viac šálok vypijete, tým lepšie.

Zelený čaj je obľúbený nielen pre svoje povzbudzujúce účinky, ale aj vďaka antioxidantom, ktoré prospievajú zdraviu. Nové zistenia naznačujú, že tento nápoj môže mať ďalšie priaznivé účinky, o ktorých sme doteraz netušili.

Nová štúdia spája konzumáciu zeleného čaju s menším počtom lézií bielej hmoty v mozgu, čo môže poskytovať určitú ochranu pred demenciou.

Do štúdie sa zapojili výskumníci z celého Japonska, ktorí analyzovali údaje od 8 766 dobrovoľníkov, seniorov vo veku nad 65 rokov. Údaje zbierali prostredníctvom prieskumu v rokoch 2016 až 2018.

Vedci porovnali hlásenú spotrebu zeleného čaju a kávy so snímkami mozgu získanými magnetickou rezonanciou (MRI). Tieto snímky merali celkový objem mozgu a vlastnosti piatich rôznych oblastí mozgu.

„Táto prierezová štúdia zistila významnú súvislosť medzi nižšími léziami mozgovej bielej hmoty a vyššou spotrebou zeleného čaju, ale nie spotrebou kávy, u starších dospelých bez demencie, dokonca aj po úprave o mätúce faktory,“ uvádzajú vedci v článku publikovanom na portáli NPJ Science of Food.

Čím viac šálok čaju, tým lepšie

Konzumenti, ktorí vypili v priemere tri šálky zeleného čaju denne, mali o tri percentá menej lézií bielej hmoty v porovnaní s tými, ktorí pili len jednu šálku denne. Tí, ktorí si denne dopriali sedem až osem šálok, mali o šesť percent menej lézií v porovnaní s tými, ktorí vypili len jednu šálku denne.

Vedci predpokladajú, že pozitívny vplyv môže súvisieť aj s kardiovaskulárnym systémom. Existujú štúdie, ktoré naznačujú súvislosť medzi konzumáciou zeleného čaju a nižším krvným tlakom. Ďalšie výskumy zase hovoria o priaznivom vplyve nízkeho krvného tlaku na zníženie rizika demencie.

„Naše zistenia naznačujú, že pitie zeleného čaju, najmä troch alebo viacerých pohárov denne, môže pomôcť predchádzať demencii,“ uvádzajú vedci. „Napriek tomu sú potrebné ďalšie perspektívne dlhodobé štúdie a základný výskum na potvrdenie našich výsledkov.“

Vedci však upozorňujú na viacero obmedzení štúdie. Nejde o kauzálnu štúdiu, ktorá by priamo skúmala príčinu a následok. Obmedzujúci je aj fakt, že výskum bol zameraný výlučne na japonskú populáciu.

Zelený čaj sa vďaka antioxidantom spája aj s prevenciou niektorých druhov rakoviny, hoci dôkazy sú zatiaľ obmedzené. Má sa tiež pozitívne prejavovať pri chudnutí, keďže zrýchľuje metabolizmus a podľa Harvard Chan School je prospešný dokonca aj pre zuby.

Voda z jadrovej elektrárne Mochovce vykúri mesto Tlmače. Viac sa môžete dozvedieť v článku:


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta