14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Zahraničné
  2. zdravie
  3. Bielym vínom proti predčasnej smrti. Mohlo by pomôcť znížiť riziko zástavy srdca

Bielym vínom proti predčasnej smrti. Mohlo by pomôcť znížiť riziko zástavy srdca

Alžbeta Múcsková
Biele víno (ilustračná snímka)

Nová štúdia vedcov tvrdí, že pitie bieleho vína by mohlo znížiť riziko zástavy srdca. Okrem neho má mať rovnaký vplyv aj šampanské.

Odborníci v novej štúdii uviedli, že identifikovali 56 rizikových faktorov spojených s náhlou zástavou srdca. Až 63 percentám prípadov sa podľa nich dá vyhnúť. 

Našli na to aj nečakaný spôsob. Podľa ich zistení by pitie bieleho vína a šampanského, konzumácia väčšieho množstva ovocia a udržiavanie štíhleho pása mohli znížiť riziko náhlej zástavy srdca, píše Sky News.

Okrem toho pomáha aj udržiavanie pozitívnej nálady, udržiavanie zdravej hmotnosti a udržiavanie krvného tlaku pod kontrolou.

Čo je to zástava srdca?

Zástava srdca je urgentná lekárska situácia, ktorá nastane bez varovania. Ľudia pri nej náhle skolabujú, sú v bezvedomí a nedýchajú. Bez okamžitej liečby zomrú.

„Ako sa očakávalo, životný štýl predstavuje najväčšiu záťaž. Kampane na zvyšovanie povedomia verejnosti by sa mali ďalej podporovať na podporu intervencií v oblasti životného štýlu,“ uviedli vedci.

Medzi 56 rizikových faktorov identifikovaných výskumníkmi patrili faktory životného štýlu, sociálno-ekonomický status a miestne prostredie, ako napríklad vystavenie znečisteniu ovzdušia.

Dá sa jej vyhnúť

Po takmer 14-ročnom sledovaní 502 094 ľudí, z ktorých 3147 utrpelo náhlu zástavu srdca, výskumníci dospeli k záveru, že 40 až 63 percentám prípadov náhlej zástavy srdca sa dá vyhnúť, ak sa pozrieme na všetkých 56 identifikovaných rizikových faktorov.

Práve tento výskum dospel k záveru, že vyššia konzumácia šampanského alebo bieleho vína a ovocia chránila pred zástavou srdca, zatiaľ čo pocity sýtosti, vysoké indexy telesnej hmotnosti (BMI), tuková hmota na rukách, vysoký krvný tlak a nižšie vzdelanie toto riziko zvyšovali.

 „Výskum základných mechanizmov zostáva nejasný, ale tieto zistenia posilňujú myšlienku, že výhody miernej konzumácie alkoholu môžu byť komplexnejšie, ako sa doteraz predpokladalo,“ uviedli odborníci Nicholas Grubic a Dakota Gustafson.

Problémy so srdcom majú aj mladí ľudia. Viac sa dozviete v reportáži:


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta