14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Zahraničné
  2. zdravie
  3. Jedlom sa dá výrazne znížiť riziko výskytu ochorení. Podľa štúdie je kľúčových týchto šesť potravín

Jedlom sa dá výrazne znížiť riziko výskytu ochorení. Podľa štúdie je kľúčových týchto šesť potravín

Durkac_Robert
Ilustračná snímka.

Zdravý životný štýl je základnou prevenciou pred viacerými ochoreniami. Podľa štúdie vedcov pre zníženie rizika ich výskytu stačí dostatočne konzumovať šesť základných potravín. Píše CTV News.

Rozsiahlu analýzu takmer 250-tisíc ľudí z 80 krajín vykonali vedci, ktorí skúmali tzv. optimálnu zdravú stravu.

Nakoniec označili šesť potravín, ktoré sú vraj „kľúčové“ pre zníženie rizika infarktu a mŕtvice.

Výsledky koordinovali s Inštitútom pre výskum zdravia populácie na McMaster University v kanadskom Hamiltone, a potom ich porovnali s piatimi veľkými nezávislými štúdiami.

Prospešné potraviny

Kľúčom k zníženiu rizika zdravotných problémov je podľa výskumníkov dostatočná konzumácia ovocia, zeleniny, strukovín, orechov, rýb a plnotučných mliečnych výrobkov.

V European Heart Journal konkrétne uviedli, že optimálna zdravá strava sú tri až štyri týždenné porcie strukovín, sedem porcií orechov, dve až tri porcie rýb a 14 porcií plnotučných mliečnych výrobkov, vrátane mlieka, jogurtu alebo syru.

Medzi možné náhrady patrili celozrnné potraviny v jednej dávke denne a nespracované červené mäso alebo hydina v jednej dávke denne.

Vedci vo svojich výsledkoch tiež upozorňujú na ďalší dôležitý aspekt – umiernenosť.

„Striedme množstvo rýb a plnotučných mliečnych výrobkov sa spája s nižším rizikom kardiovaskulárnych ochorení a úmrtností. Rovnakých zdravotných výsledkov možno dosiahnuť striedmou konzumáciou obilnín a mäsa, pokiaľ ide o nerafinované celé zrná a nespracované mäso,“ povedal na záver vedec Andrew Mente, autor štúdie.

Pozrite si reportáž o ochorení tisícich tvárí:


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta