13°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Zahraničné
  2. zdravie
  3. Probiotiká a chudnutie. Môžu byť nápomocné, keď sa snažíte „zhodiť“ kilogramy?

Probiotiká a chudnutie. Môžu byť nápomocné, keď sa snažíte „zhodiť“ kilogramy?

Ľubomíra Ivanková
Chudnutie. Ilustračná snímka.

Probiotiká užívame na podporu zdravia čriev a zlepšenie trávenia. Čo však ich účinky pri chudnutí?

Obsahujú baktérie, ktoré sú pre naše trávenie mimoriadne prospešné, pomáhajú rozkladať jedlo, absorbovať živiny a udržať naše črevá v plynulom chode.

Probiotiká nájdeme nielen v tabletách z lekárne, ale tiež v potravinách, napríklad v jogurtoch, kefíroch, kyslej kapuste a podobne.

Probiotiká a chudnutie

Niektorí ľudia užívajú tabletové probiotiká nielen pri ťažkostiach s trávením, ale aj pre jednoduchšie chudnutie, píše Healthshots.com.

Pravdou je, že aj v tomto prípade môžu byť nápomocné, keďže podporujú funkcie metabolizmu.

Ich účinky na chudnutie zdôraznila aj štúdia publikovaná v Journal od Microorganisms, ktorá sa venovala probiotikám z hľadiska liečby nadváhy. Ukázalo sa, že majú na zhadzovanie kíl pozitívny efekt. 

Ako to funguje

V našich črevách prebývajú miliónové množstvá baktérií, ktoré tvoria mikrobióm. Jeho zdravie má vyplav na viac funkcií v našom tele, ako by sme si možno mysleli.

Nielen, že pomáha metabolizovať potravu a stará sa o vstrebávanie látok, ktoré sú pre naše fungovanie potrebné, ale tiež chráni pred škodlivými baktériami a podporuje zdravie imunitného systému.

Práve narušenie týchto procesov a rovnováhy v baktériách môže viesť aj k priberaniu. Probiotiká pomáhajú obnoviť rovnováhu v črevnej mikroflóre, a tým pomôcť v snahe o úbytok hmotnosti.

S mierou

Probiotiká obsiahnuté v potravinách sú vo všeobecnosti bezpečné a neškodné. Čo sa však týka tých v tabletovej forme, ich dlhodobejšie užívanie prináša riziká.

Ako naznačila štúdia z roku 2017, vysoké dávky probiotík z lekárne môžu viesť k odolnosti na účinky antibiotík.

Okrem toho môžu spôsobiť premnoženie baktérií v črevách a zvýšiť riziko vzniku infekcií.

Ak sa teda rozhodnete pre užívanie probiotík pri diéte, nerobte to dlhodobo. Radšej sa snažte zaradiť do jedálnička jogurty, kyslú kapustu alebo kimchi, zavárané uhorky a podobne.  

Prezidentka Slovenskej obezitologickej asociácie Ľubomíra Fábryová porozprávala o „zázračných prípravkoch na chudnutie“. Pozrite si nedávny rozhovor z Telerána:


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta