14°C
pondelok, 10.08.2026, Vavrinec
Váš tip na reportáž
  1. Zahraničné
  2. zdravie
  3. Jedna z najobľúbenejších potravín zvyšuje riziko cukrovky. Všetko závisí od spôsobu prípravy

Jedna z najobľúbenejších potravín zvyšuje riziko cukrovky. Všetko závisí od spôsobu prípravy

ninajova
Zemiaky

Riziko cukrovky závisí od spôsobu prípravy zemiakov.

Krumple, bandurky, kartofle, grule či švábka – to sú rôzne pomenovania, ktoré si vyslúžila obľúbená pochúťka Slovákov – zemiaky. Jeme ich na rôzne spôsoby, či už ako súčasť jedál, prílohu alebo samostatný pokrm.

Pre všetkých milovníkov zemiakov však majú vedci zlú správu – táto obľúbená potravina zvyšuje riziko cukrovky. Dobrou správou je, že zásadnú úlohu v tom hrá spôsob prípravy.

U ľudí, ktorí konzumujú zemiaky vo forme hranoliek, bolo zaznamenané vyššie riziko cukrovky druhého typu než u tých, ktorí ich jedia varené, pečené alebo ako kašu, uvádza denník The Guardian.

Konzumácia hranoliek trikrát týždenne zvyšuje pravdepodobnosť vzniku cukrovky o 20 %, a päťkrát týždenne až o 27 %. Pri iných spôsoboch prípravy zemiakov sa pravdepodobnosť zvýšila len o štyri percentá.

Zemiaky netreba hádzať do koša, no dôležitá je ich príprava

Štúdia bola uverejnená v časopise British Medical Journal (BMJ). Za výskumom stojí medzinárodný tím vedcov pod vedením Seyeda Mohammada Mousaviho z Harvardskej univerzity.

Výskum trval takmer 40 rokov – od roku 1984 do roku 2021 – a zapojilo sa doň 205-tisíc ľudí pracujúcich v zdravotníctve. Každé štyri roky vypĺňali dotazníky o zdravotnom stave a stravovacích návykoch.

„Vysoký obsah škrobu v zemiakoch, ktorý vedie k vysokému glykemickému indexu a zaťaženiu, v kombinácii s možnou stratou živín a zdravotnými rizikami vyplývajúcimi z rôznych spôsobov varenia, môže prispieť k nepriaznivým zdravotným následkom,“ uvádza sa v štúdii.

Vedci tiež zistili, že ak človek nahradí zemiaky obilninami, riziko cukrovky sa zníži o 8 %, a ak sa obilniny konzumujú namiesto hranoliek, zníženie dosiahne až 19 %.

Vedci však upokojujú – zemiaky majú v jedálničku svoje miesto, ak sú správne pripravené.

„Zemiaky môžu byť súčasťou zdravej stravy, ale rozdiel robí spôsob, akým ich pripravíme. Varené, pečené alebo pyré zemiaky majú prirodzene nízky obsah tuku a sú zdrojom vlákniny, vitamínu C a draslíka,“ vysvetlila nutriologička Kawther Hasheová.

Naopak, ak sa zemiaky vyprážajú a pridá sa k nim soľ, vzniká nezdravá kalorická bomba s vysokým obsahom tukov, soli a kalórií, ktorá môže viesť k obezite a cukrovke.

Nahradiť zemiaky bielou ryžou však nie je dobrý nápad – v štúdii viedol k zvýšenému riziku cukrovky. Ak ich už chceme nahradiť, lepšou voľbou je hnedá ryža, celozrnné cestoviny alebo dokonca sladké zemiaky.

Ako urobiť zemiaky zdravšie sa dozviete v reportáži:


Najčítanejšie články


Dostávajte najdôležitejšie udalosti dňa mailom, aby vám neuniklo nič podstatné

Stlačením tlačidla "Odoberať" prehlasujem, že mnou poskytnuté moje údaje sú aktuálne a pravdivé, a súhlasím so spracovaním osobných údajov na účely zasielania newslettra o najdôležitejších udalostiach dňa.

DomovRegionyVideoTN LiveMinúta